Föraktet.

Jag är en av de smartaste människor jag känner!

Jag stod och pratade med en klasskamrat(?!) i måndags och han berättade att han hade pluggat tidigare och jag sa att det hade jag med. När vi  går mot klassrummet säger han något som får mig att rysa av förakt, - man märker vilka som har studerat på en högre nivå när man snackar med dem.  Blää för han och blää för sådana åsikter. Han har fel helt enkelt. Mitt förakt för goa gubbar som snackar göteborgska och har blåkläder och endast kan förmedla fräckisar är endast överträffat av en sak. Akademiker som VERKLIGEN vill att alla ska veta att dem är just akademiker. Individer som, även om dem har haft jobb, gör allt för att folk skall tro och se dem som lite mer, en annan nivå av människa liksom. Gärna som snöar in på teorier och missar den där delen som livet utgörs utav och därmed blir extremt tråkiga att prata med. De känns igen på hur de börjar sina meningar, - Enilgt Charon, eller, - en studie av Kaufman och Kaufman visar, osv osv. Detta avspeglas även hur de lever sina liv i sociala samanhang. De skulle hellre dö än att bli påkommen med en skraplott för de vet att oddsen är emot dem. De skulle hellre få Hiv än att erkänna att de ibland kollar på TV, ja ni fattar och nickar igenkännande.

Min definition på att vara smart har inget med hur man börjar sina meningar och till hur många man kan referera  i sitt vardagliga tal. Inte heller till hur många böcker man har läst eller vilka böcker man har läst. Det är snarare vad man gör av den information man har, jag skulle vilja påstå att ett reflexivt kritiskt förhållningsätt mot sin omgivnings påståenden är viktigt. Men viktigare är nog att man är stark nog att vända den strålkastaren innåt, att ifrågasätta sig själv för att ständigt föra tanken vidare. För det behövs ingen bok, inte heller några poäng, dessa blir endast viktiga då man sitter på vinkväll hos det där andra trevliga paret med 1,3 barn i en innestadslägenhet.

Visst går en viss typ av jobb till de med en viss typ av utbildning, men det är inte det jag snackar om här. Här är det synen på dem som är skolade och icke skolade som avhandlas. Och självklart skall man använda den kunskap man har, och självklart skall man sträva efter ny kunskap men källan till kunskap sitter inte i böckerna på skolan, utan i huvet på den nyfikna./Patrik, akadumiker.

Kommentarer
Postat av: Älsta Sis

Couldn't agree more! Fast det är kanske inte bara akademiker som placerar in andra i fack? Förutfattade meningar om andra är i alla fall det sämsta, oavsett utbildningsnivån på den som står bakom fördomarna.

2009-09-10 @ 09:23:02
Postat av: Patrik

Visst är det så att fördomar förekommer överallt. Det jag ruttnar mest på när det gäller akademiker och deras fördomar är att de åtminstone har två perspektiv. Alltså, de har inte alltid vart akademiker och därav torde de ju ha insikten att skolan inte är avgörande för hur smart man är.

2009-09-10 @ 10:16:23
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0