Illusionen om Gud

Måste tydligen blogga nu, såå jag läser en bok nu som har samma titel som det här inlägget. Hittills så har en stor fråga väckt min nyfikenhet, nämligen varför det är så tabu att ifrågasätta någons religion eller någon när denne utövar sin religion. Man får ju ifrågasätta folks politiska övertygelse hur som helst man ifrågasätter ju alltid ny vetenskap, den bygger ju till och med på ifrågasättandet men när det gäller vad folk tror då kan man inte fråga - vad dom bygger sin tro på eller vad dom har för bevis.....just det, det är där det ligger, kan det vara så känsligt  just för att dom TROR, det går inte att bevisa. I relation till evolutionistiska teorier om vårt ursprung så har alla religioner sina egna ideer om hur allt uppkom. Här TROR man och det kan inte ifrågasättas, i vetenskapen så vet man och det skall frågasättas. Jag lägger mina pengar på den dogmen som låter mig tänka själv, vara kritisk och föra tänkandet framåt./Patrik, ateist.

Kommentarer
Postat av: Anna

Där fick du till det ;-)

Jag jobbar ju som sagt med en muslim, och jag inte direkt ifrågasätter hennes tro, men hon får nästan varje dag förklara varför dom gör si och så. Och det gör hon så gärna, för mycket av det vi hör och läser är bara skitsnack.

//syster ateist eller nåt kanske lite buhdist ;-)

2009-03-03 @ 20:33:59
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Jamilla

Haha, and I LOVE it! ;) (att vara stockholmare that is) :)

2009-03-04 @ 07:25:51
URL: http://jamilllas.blogg.se/
Postat av: Elton

Dawkins bok ar min reselektyr har i Thailand (skall med fordel lasas i skuggan av en palm med en kall ol i handen).

2009-03-05 @ 07:32:37
Postat av: Anna

Själv läser jag det i en snödriva med en isglass i handen..

2009-03-05 @ 09:10:35
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0