Mia T, varför finns du?

Jag läste nätupplagan av Aftonbladet nyss. Till min stora glädje såg jag att man kunde chatta med Mia Törnblad/blom what ever. Klockan var precis 13:30, vilket var starttiden för chatten. Jag mös och tänkte, äntligen. Men då jag hade författat ihop mina rader och tryckt sänd så hände det precis ingenting, ingen högre känsla av vällust bubblade upp inom mig, inte heller fann jag tacksamma skaror av människor utanför vår lägenhet. - Varför då? Jo, för att mitt inlägg/fråga inte kom med så klart. Visst, hon får säkert, eh, många frågor av osäkra tonåringar och så, men skulle det (för läsarnas skull) inte vara roligt med ett inlägg som inte kan besvaras med "tack för din mycket personliga och modiga fråga, bla bla bla". Mao, ett inlägg som inte bara syftar till att befästa hennes ställning utan som utmanar den. För det är väl genom utmaningar vi växer och prövar vårt sätt att se på livet, och stagnation kan väl knappast vara till gagn för en människa som arbetar med förändringar av individer. Eller hon kanske redan är "klar", fullkommlig alltså?

Min fråga/inlägg var ungefär som följer:

- Hej, jag undrar varför ni självhjälpsmänniskor tror att ni kan hjälpa andra genom att försöka få dem att göra som ni har gjort då ni har utvecklats. Inser ni inte att alla människor har olika problem samt olika förutsättningar, och därigenom att deras problem kräver olika lösningar? Det du och din förläggare lever på är osäkra, desperat människor som fumlar efter halmstrån, efter en punktlista i en bok som skall göra deras liv till den illussion som du utger dig för att förmedla. Att generalisera med lösningen till propblemen.  Att marginalisera individernas specifika problem till att handla om ert eget hjärteämne är att göra våld på individens rättighet till en ärlig chans att komma vidare. Om din strategi nu fungerade så skulle det väl idag inte längre finnas människor med psykosociala problem. Om självhjälp generellt fungerade, varför är inte alla människor friska och rika, för det är väl det som är hela grejen. Löftet om omedelbar lycka och rikedom, men för vem?

/Patrik, så jävla trött.

Kommentarer
Postat av: Don Ampelski

Håller helt och hållet med, fick hennes böcker i gåva av en annan individ som tyckte jag var en dålig människa och behövde hjälpa mig själv.

Läste ungefär 3 rader och sen frågade jag mig en sak, "Varför i hela jävla fan helvete är alla såna här böcker skrivna av f.d. knarkare?"

Läste inget mer i de där böckerna, bör väl tilläggas att det nog är de enda böckerna jag gett fan i att läsa klart oavsett vad det varit för skit jag läst, för det kan väl bli bättre sen? eller?

Hur som helst så hjälpte jag mig själv med att konstatera att jag trivs med att vara en dålig människa!

/tack skaru ha Mia

2009-06-09 @ 11:19:29
Postat av: Patrik

Precis, bra karl reder sin egen sås..

2009-06-09 @ 13:34:48
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0