Bortskämda snorunge.

Skäm inte bort din unge genom att bära henne jämt och ständigt.
Skäm inte bort barnen med att sova i eran säng.
Skäm inte bort kidsen genom att mata dom med bröstet i tid och otid närhelst dom vill.
Skäm inte bort bebisen genom att alltid ta upp henne när hon skriker.

etc. etc. etc.

Var måste jag börja?

En spädis har inga referensramar. Därmed vet hon ingen innebörd av bättre och sämre ännu. Däremot lär hon sig snabbt obehag kontra behag och trygghet vs otrygghet. Om en bebis skriker så vill den någonting. Om det så bara är uppmärksamhet (vilket inte är så jävla bara, dom flesta av oss är större uppmärksamhetstorskar än spädisar).
Man kan inte skämma bort någon med trygghet, närhet, ömhet, kärlek eller omvårdnad. Ingen är betjänt av att ligga och skrika utan ens försök till åtgärd.
Om min bebis mår bäst av att bli buren runt, runt av mig så skämmer jag inte bort henne genom att göra det. Däremot kanske jag går miste om tid för mig själv när hon kunde legat nånannanstans. Men jag skämmer inte bort henne.

Så back off. Det är jag och min bebis. Och jag lovar att hon inte kommer vilja dela säng med mamma och pappa upp i vuxen ålder (om vi spelar våra kort rätt och sköter oss vill säga) och jag kommer inte alltid att bära runt henne och hon kommer äta andra saker på mer reglerade tider snabbare än man tror. Kom igen... Hon är fyra veckor. Och redan idag lyckas hon sova i en babysitter själv, ligga på ett fårskinn själv och just nu sover hon i soffan själv. Så bortskämd är JAG.

Nu ska jag däremot rycka upp henne och gå på en promenad. Man får ju inte skämma bort ungen med för mycket sömn heller.

//Anna, tar till sig av tänkvärda tips.

Kommentarer
Postat av: mormor

AMEN!!!

2009-07-20 @ 13:17:46
Postat av: Anna

INSTÄMMER!!!!

Dom kan aldrig få FÖR mycket närhet,

klappar och kärlek.

Fortsätt med det du gör!

Tids nog är dom ju typ aldrig hemma.....suck.

//Kloka Fastern

2009-07-20 @ 13:30:47
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Patrik

Få se nu om jag har fattat rätt, Isa har av kommentarerna på denna blogg en ung faster och en klok? Va fint att dem kompleterar varandra.

2009-07-20 @ 14:18:05
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Stefan

Men, Patrik? Du har väl ingen ung syrra?

2009-07-20 @ 17:45:40
Postat av: Karin

Visst blir man trött på att höra detta tjat om "skäm inte bort henne med...." Det har jag hört JÄMT!! Hmm...det hör ja fortfarande-fast nu låter det "va bortskämd hon är!" Ja jisses- inte lätt att göra som man SKA-vem som nu bestämt dom reglerna. Jag kan leva med att dom är "borskämda", för dom kommer växa upp med tryggheten att vi alltid finns där! ;)

2009-07-22 @ 22:00:09
URL: http://silto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0