Vargen

Läste en fin liten artikel i Aftonbladet. Den handlade om en varg som hade förföljt en 14 årig flicka i Dalarna. Jag har förstått efter min tid i norrland att landsbyggden är betydligt mer involverad i rovdjurspolitik än vad man generellt är i Stockholm. Ofta så är man mot rovdjurens spridning och kräver större avskjutning per år än vad som är tillåtet (inte bara idag utan det gäller nog alltid). Pga detta så demoniseras rovdjuren och tillskrivs egenskaper som de inte har, dem är betydligt elakare och betydligt mer hatiska mot människor än vad de i verkligheten är. Detta får man som Stadsbo givetvis inte ha åsikter om eftersom man inte fattar något. MEN, den där demoniseringen av djuren är ungeför lika söt och skojig och lyssna på som förklaringarna man hade på vissa svårförklarade fenomen för 100-150 år sen.

Citat ifrån Aftonbladets faktaruta om varg, och vargattacker:

"I kyrkböcker från tidigt 1700-tal finns några uppgifter om att människor ”tagits av varg”. Men på samma gång finns också uppgifter om att människor ”tagits av troll

Låter som dagens rovdjursdiskurs./Patrik, road.

Kommentarer
Postat av: M

Åh, så roligt det ska bli att berätta om Rödluvan för mitt kommande barnbarn!!

2009-04-28 @ 15:59:53
Postat av: Patrik

Jaa men gör det så skall jag berätta för dig om pensionspengarna som är bortspekulerade(Anna tvingade mig att skriva det här).

2009-04-28 @ 16:47:15
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: M

Oj då. Får jag sämre pension? Då måste jag ju sluta med cigaretterna...........

2009-04-28 @ 16:51:51
Postat av: Patrik

Nu finns det ju ingen anledning att bli så dramatisk.

2009-04-28 @ 16:58:05
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Ampel

Hallå!

Fakta är att vargar äter barn som springer fritt utan tillsyn ..

Det har Thögge berättat och där har dom vargar i skogen!

2009-04-29 @ 09:21:09
Postat av: Ampel

I dalarna alltså. :/

2009-04-29 @ 09:21:51
Postat av: Patrik

Jo men i Dalarna har dem ju Troll också, har den gode Tomas missat att berätta det?

2009-04-29 @ 11:32:40
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Tina

Glöm inte att häxorna flög på upp å ner vända kossor. Vargar äter barn som är på väg till skolan.

Det är inte bättre nu än 1600 talet, tror jag.

2009-05-02 @ 22:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0