Varning: Mammainlägg.

Jag ska börja med att förtydliga att jag inte ämnar att lägga in mina egna värderingar i detta inlägg. Dom kommer säkerligen lysa igenom i vilket fall som helst. Men det är inte poängen. Poängen är reflektionen i sig.

På senaste tiden har jag läst och hört kommentarer och åsikter såsom:

"Ammar du ditt barn längre än sex månader gör du det beroende och icke-självständigt"
"Det är så jävla äckligt med folk som ammar sina barn när de är så stora så att de kan gå själva."
"Om man kan, ska man absolut amma, det är det bästa för barnet sägs det. Men inte längre än sex månader, då kan dom ju äta annan mat."
"Amma gärna offentligt, men utom synhåll för mig. Man kan ju skyla sig faktiskt."
"Ammar man längre än sex månader är det mest för mammans skull och inte för barnets."
"Många som ammar offentligt gör det bara för att provocera."


Detta är uttalanden som inte är alltför ovanliga och ganska okontroversiella. Alla har rätt till sin åsikt sägs det. Jag fick bara en tanke. Vad skulle man tycka om man vände på resonemangen? Om det var vanligt att folk uttalade sig på det här viset:

"Om du inte ammar mister ditt barn all trygghet och kommer att växa upp utan självförtroende och styrka."
"Det är så jävla äckligt att se människor som stoppar in plast i munnen på sina barn och så ska de dricka kemiskt sammansatt skit som ersättning för modersmjölk."
"Det är hemsk med mammor som inte vågar amma sina barn offentligt eftersom barnet far illa på det viset."
"Om man inte ammar är det för sin egen skull och inte för barnets."
"Dom som inte ammar offentligt gör det bara för att provocera."


Jag vet inte hur vanliga dessa påståenden är, jag har mest stött på de översta själv. Frågan är bara om vi måste vara så jäkla dogmatiska i allting? Finns det ingen eftertanke och relevans kvar? Kanske kan man göra på många olika sätt? Kanske gör folk redan det? Kanske växer dom allra flesta barn upp och blir riktigt vettiga människor? Kanske?

Anna, graviditetsfunderande.

Kommentarer
Postat av: Åsa W

Åh Anna. Du ska få se på del 2 av dessa tankeställningar när barnet väl kommer. Det är ett jävla tjat om amning... ;-)

2009-04-22 @ 13:58:12
Postat av: Anna

Varför är jag inte förvånad? =D

nä, det gäller väl att försöka bibehålla sin egna relevans (så mycket den nu existerar)gissar jag.

Kram!

2009-04-22 @ 14:02:17
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: p´s lillasyster

ah alltså såhär har jag upplevt de - ammar du inte är du dum i huvudet och lat eller okunnig och en dålig mamma, och du ska helst sitta uppe med blödande bröstvårtor i 3 veckor dygnet runt för att få det att fungera och inte vilja slänga ut barnet genom förnstret för de (har en vän som...) Och ammar du är du urmodern personifierad, men de får ju inte störa dom som inte upskattar att se på...

jag har vänner som inte kunnat amma pga olika orsaker och fy vilka pikar och uttalanden dom har hört, fick mig själv en släng av såna uttalanden på bb nu sist...

men ammar man och allt går bra så är de ingen som e särskilt intresserad av vad man gör rätt..

hoppas det går som du tänkt dig med de där, jag tycker de e skönt att jag har lite mer skinn på näsan nu än med robin, fast han va en hejjare på att tutthuggas : ) hälsn. svägerskan...

2009-04-22 @ 17:28:25
Postat av: Anna

Åh, vad tryggt och skönt och mysigt det verkade vara med sår, blod och barnamordstankar! ;)



Na, det var väl precis det jag misstänkte. En miljard förnumstiga råd FÖR och en miljard förnumstiga råd MOT. Det är inte lätt att göra rätt. Konstigt nog verkar de allra flesta ungar bli alldeles förtjusande individer ändå.



Se till att bibehålla ditt nässkinn! Kram!

2009-04-22 @ 20:55:23
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Ampel

Ha

Det här måste ju bara kommenteras...

Amning är bra av 2 orsaker

1. Immunförsvaret blir bättre! (kliniskt bevisat, i ngn kolumn el. insändare)

2. Skapar mindre tuttfixering hos killar! (är jag ganska säker på)

2009-04-23 @ 09:52:03
URL: http://vad då för något?
Postat av: Anna

1.Amning ÄR bevisat bra för immunförsvaret, bra där, du har gjort din hemläxa. Däremot är det inte sagt att barn som inte ammas per automatik får sämre immunförsvar eller blir sämre ungar. Men en enkel väg till bra immunförsvar är det.



2. Amning skapar mindre "tuttfixering" hos killar som ser tuttar enbart som sexuella leksaker kan jag tänka mig. (Och varför skulle det enbart vara bra?).

Å andra sidan blir det en väldig fixering kring tuttar och matning och göra rätt eller fel...



Som sagt. Inte är det helt svart eller vitt alltid? ;P

2009-04-23 @ 10:41:13
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Ampel

Vadå? Tuttar är väl bra till allt möjligt?

2009-04-24 @ 21:41:08
Postat av: Anna

Ja, jag brukar koka gröt med mina?

2009-04-24 @ 22:00:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0