Rullkebab och bullbak

Jo, denna dagen har det avhandlats ett viktigt ämne, i vår serie om skillnader mellan storstan och umeå så har vi idag kommit till snabbmat. Jag har noterat på två olika ställen här i stan säljs något som heter "rullkebab", jag tog upp saken med min fru och fick mina misstankar bekräftade, det rör sig om helt vanliga "kebabrullar". Vad som är rätt och fel i frågan är givetvis upp till var och en att avgöra MEN, det heter ju tunnbrödsrulle och inte rullbrödstunne (eller liknande). Anna trodde att rullkebabens semantik härstammar ifrån rullpizzan. - Från vad sa du att du sa?? Var min spontana reaktion, har det gått mig helt förbi att det finns en pizza som man rullar? JA, så är det tydligen, det är då en vanligt platt pizza som rullas ihop, antagligen för att det ska vara lättare att käka den om man är på språng eller motsvarande. Det är en märklig stad det här.

Vi var en sväng på maxi där provsmakade vi svårt goda kanelbullar samt kakor, det var en mycket givande tur. Vår budget för dagen (för vi har en sådan) tillät oss att köpa kanelbulleindigrienser så nu har vi bakat bullar inför morgondagens högtid. Alla som känner mig vet att kanelbullar utgör 50% av min favoritföda, så nu har jag en parfetma från helveta att hantera. Men vi ska ut och gå snart så en eller fyra bullar kan jag ju unna mig/Patrik

Kommentarer
Postat av: Anna

Just det, de är ju kaninballens dag imorgon!

Å, bror, bara 4????

2008-10-03 @ 21:38:26
URL: http://annalexing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0