Bli inspirerad

Förfrös huvudet under natten och eftersom jag som regel vägrar att ha mössa på mig när jag sover innomhus så stängede jag förnstret ist. Väckte lilla frugan med brak frulle vid 0930. Vi käkade som vikingar och gick sen till sängs, där läste jag högt för henne tills hon somnade. Nu är mitt enda problem hur jag ska kunna aktivera henne idag och med vad, förslag?

"Inspirera", är ett fint ord. Och när jag har tittat lite på andra bloggar häromkring så blir jag lite rädd. Eller väldigt rädd, just för att inspirera är ett sånt starkt ord för mig. Jag inser att den bedömningen är subjektiv, men inom vårt samhälles ramar så delas den konnotativa betydelsen till stor del. Jag läste en kommentar i någons blogg igår, där stod det "jag blir så inspirerad av din blogg och ditt liv, sluta aldrig att blogga". Det var ingen modeblogg där nya kläder hade redovisats, det var bara en om en tjej som skriver om sitt liv. I sann "hata Kaj Polack anda" så blir jag lite nervös när vissa individers patentlösningar på sina problem skall föras över på andras liv. Det går liksom bara inte att göra sådana generaliseringar då vi alla har unika förutsättningar och bakgrunder. Därav självhjälpshysterins stora FEL, för det är FEL. En individ vars strategi för ett lyckat liv kan inte delas för dennes liv och situation är unik. Så förlåt Törnblad, förlåt Dr Phil och Kaj Polack, men ni är förljugna manipulativa affärsidkare som lever på sårbara människors hopp om ett bättre liv.

Åter till inpireringen genom bloggar. Jag tittar ut genom mitt fönster och sen en bil köra förbi, jag blir inspirerad till att ta en tur. Jag ser min fru byta om och jag blir inspirerad att ta en tur. Jag äter en god middag och blir inspirerad till att pröva något nytt. Men jag blir inte inspirerad av att köpa någons livssituation rakt av genom informationen jag får ut av en blogg. Och om någon skulle bli inspirerade av vår blogg så hoppas jag för guds skull att ni loggar ut, för mitt liv är mitt  och även fast det är långt ifrån perfekt så är det summan av mina erfarenheter och förutsättningar. Inte ditt så för all del läs vår blogg men bli inte inspirerade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0