Har en tanke om hundar

Dom där hundarna alltså! Nu talar jag givetvis om "kamphundar", alltså dom där terriervarianterna av olika slag. Ni vet vilka jag menar. Överallt ser man nu mera dessa hundar, för 10 år sen så såg man dom aldrig. Går det verkligen mode i hundraser på det övertydliga sättet? Sen undrar jag, vad är grejen med just dom hundarna? Är det så att devisen "all reklam är bra reklam" är sann? För de senaste åren så har ju pressen svämmat över med artiklar om hur farliga dom är och vilken skada dom har orsakat. Att då fler element än unga killar som är rakade på huvudet och har tribaltatueringar och käkar anabola skaffar såna hundar är ett mysterium.

Se till fakta: Det är som jag förstått det en rätt tuff ras rent mentalt. Det kräver mao sin man (eller kvinna med för den skull) för att det skall bli bra. Sen är dom ju inte söta eller vackra heller (inser att det finns ett visst mått av subjektivitet här också), eller söta och söta. Dom är söta på samma sätt som en Belgian Blue eller Arnold S under sina glansdagar är söta. Så vad är det då som drar? Om nu pressen mot all förmodan skulle ha rätt så känns det ju lite som att spela rysk roulette, eller köpa lotter i en tombola, eller som Mr: Gump sa: - Du vet aldrig vad du får./Patrik, hundfrågande 


Kommentarer
Postat av: lillasyster

"Du vet aldrig vad du får" kan ju för visso stämma in på Alla hundraser. Jag tycker de raserna fått oförtjänat dåligt rykte och det är säkert därför "farliga" (läs okunniga) killar o tjejjer köper såna raser...tyvärr. Dessa hundraser är inte svårare att fostra än t ex en bulldogg eller en grandis... När jag gick min hunddagis utbildning läste vi mycket om raser i allmänhet, och det som slog mig var att de flesta hundbett per år i Sverige var av s k "snälla" raser där golden retriver hade en första plats!? Men tyvärr finns det inget nyhetsintresse i att skriva att en Golden bet sin lillmatte.... Nä trist när man skyller på raser, det beror nästan alltid på ägaren och situationen. Sen står det ju som sagt inte om Alla hundattacker i tidningarna.

Så..nu har jag i alla fall skrivit vad Jag tycker.

2011-06-14 @ 19:51:30
Postat av: Patrik

Neää, du har delvis helt rätt(?)jag vet också att Golden och såna raser står för mest bett. Men det kanske som att säga att volvo är inblandade i flest olyckor och därför är volvo farligaste. Det är alltså en fråga om frekvens, hur vanliga är respektive ras i förhållande till bett. Det skulle vara intressant att veta. Det jag ville peka på är att dessa raser har blivit så omåttligt populära på sistone och jag fattar inte riktigt varför. Jag känner själv folk som har såna hundar och som har jättekoll på dom och hundarna är jättebra. Men det gäller som sagt inte alla.

2011-06-14 @ 20:12:06
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fula är dem iaf och jag litar inte ett endaste dugg på dem..

2011-06-14 @ 20:41:00
URL: http://ionlywish.wordpress.com
Postat av: lillasyster

jag har Alltid delvis rätt....

2011-06-14 @ 20:42:22
Postat av: lillasyster

neee vad bra da syrran....

2011-06-14 @ 20:44:50
Postat av: susse

det är väl lite som dom dära med sillisar o ankläppar som springer runt med en sån där hund i väskan som de sjävla inte ens vet vad de är för ras för man ska ha en sån för att den passar bra till outfiten, alltså samma dumma anledning som en viss typ av människor skaffar sig en mördarhund.

Efterfrågan o utbud.... de avlas sönder o du har ingen aning om vad du får för du är inte intresserad av att kolla upp stamtavlan.

O säljaren skiter i vilket för den är mest intresserad av pengarna. Oseriösa människor alltså,

Det är mycket där problemet ligger.



Sen har vi oxå min intelligenta fd granne som skulle ta ett exempel vad som kan hända när man har kamphund , för de händer bara med den typen av hund



Om du är ute o går med din kamphund (även kallat mordvapen) o har en påse i din hand o min dotter springer fram och rotar i din påse och hunden reagerar o biter henne...... jag avbröt och svarade honom att han bör fostra sin dotter bättre för hon ska inte rota i främmande människor påsar framför allt inte om de har en hund oxå som hon heller inte känner.

Och där kan ju jag tycka att han inte är lämplig att ha varken hund eller barn.



Ja visst de kan bli stor skada om dom biter just pga deras framavlade psyke o 10tons tryck i käkarna men dom är inga människoätande monster.



Jaaa hemskt att människor blir bitna av kamphundar men dom kanske inte ska låta tex barnen springa fram till hundar, samtidigt som det är dumt av ägaren att gå förbi lekparken med gungor när dom tränar hunden med bildäck...



Jag har blivit biten/attackerad av olika raser men med lite eftertanke så berodde det mest på mig o inte hunden. nej visst, de ska inte bitas men de är ju inte direkt så dom kan säga nej jag vill inte eller va fan håller du på med.



och ja det är dålig journalistik för oftast är det bara en sida av historien.... för att lilla gulliga fifi skulle ju aldrig göra utfall mot en annan hund, nä för när lilla fifi morrar skäller eller gnäller är de bara gulligt



2011-06-16 @ 23:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0