"Fendra av älskling"

Jag har tyvärr inga bra bilder till detta inlägg. Skall dock försöka beskriva så gott det går hur lyckliga familjen beter sig när man ska lägga till vid båtmackar.

Ute vid Sollenkroka (Ja, vi båtmänniskor vet åtminstone vad vi snackar om) skulle vi lägga till vid en båtmack för att ta oss hela vägen till Aspö utan haveri (bensintorsk). Sagt och gjort. Patrik har lärt mig allt om båtliv. Styrbord är där man styr - alltså höger. Eller jag tänker vilken hand jag styr in soppa i munnen med vid bordet = Styrbord. Den andra sidan heter babord. När vi lägger till ska jag alltså gå ut utanför båten, alltså inte i havet men på kanten - typ. Och stå där och ta emot båtjäveln så att vi inte rammar bryggan. Och först ska Patrik säga vilken sida vi ska gå in på.

Jag står redo bakom båten - nej, inte I VATTNET, typ bakom, på kanten. Redo som sagt. För att välja sida. Patrik ropar:

Babord - FENDRA AV!

Fendra av innebär att man ska hiva ut ta-emot-stoppare (typ kuddar fast hårda av plast eller nåt) på sidan av båten så att den inte stöter och skaver emot bryggor eller andra båtar. Ofta är dessa fendrar fastsatta med knutar (eller knopar, skit samma) på båten. Den här fendern var inte lika bra fastsatt som de flesta andra dock. Vilket resulterade i att jag hivade och fendern den flög. Och flög. Ut över fjärden...

Jag talade lite förstrött om för min make att fendern låg i vattnet, vi hade ingen fender kvar och vad kulle jag göra nu?? Han skrek: Vi kör STYRBORD - fendra AV!!

Jag fendrade åter av (shit detta båtliv alltså.). Och denna gång satt fendern kvar på båten och vi kunde lägga till vid bryggan. Mackkillen som mötte oss såg jätteglad och fnssig ut. Kan inte förstå varför. Jag gjorde som en äkta båtmänniska och bad lillkillen slå i några liter - kosta va de kosta vill. Det sitter liksom inte i pengarna. Vi kan köpa bensin, fendrar - vad du vill!!!!!

Nu sitter jag och får vin hos världens bästa födelsedagsbarn iallafall. En dumjävel gjorde just ett skämt: Vafan skriver du eller?? Ett UTKAST??!

//Anna, behöver MERA vin.

Kommentarer
Postat av: Behövs inte

Bra, Patrik. Utkast fnissar jag åt här och nu.

2011-06-30 @ 23:36:28
URL: http://fysbloggen.blogg.se/
Postat av: Anna

Lite SOS Sällskapsresan ;)

2011-07-01 @ 06:37:19
URL: http://ionlywish.wordpress.com
Postat av: Patrik

Stefan, det var Fredde som hade det roliga uttalandet. Men vi visste att du skulle gilla det.



Syster: Ja, vädigt mycket så!!!

2011-07-02 @ 21:20:23
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0