För just idag känns det så.

Jag är jävligt kluven. Till allt som har med jämställdhet att göra. På ett sätt. Jag ska försöka förklara hur....

Många kan nog hålla med om att i den "generella" småbarnsfamiljen är det mamman som diskar, tvättar, städar, handlar, stryker, lagar mat (osv osv - ni fattar) allra mest. Inte bara och inte endast och det finns visst undantag. Men mestadels ser det ut på det här sättet. Vår generation är lite bättre på att dela hushållssysslorna än den föregående. Den föregående var något bättre på detta än den innan osv. Men går det inte jävligt sakta ändå?

Ett tag hade jag en idé om att det må så vara - det får väl gå sakta? Vi behöver väl inte kvotera, vi behöver väl inte göra upp scheman för hushållsarbetet, vi behöver väl inte vara så jävla jämställda (eller "feministiska" som någon så fint uttryckte med avsmak)? För Isas generation blir ju lite bättre ändå - så det kommer ändå gå framåt?

Men nu tvekar jag igen. Isa spenderar sjukt mycket tid med mig. De senaste sju månaderna har vi sammanlagt varit ifrån varandra i runda slängar ett tjugotal timmar. Kanske inte ens ett helt dygn sammanlagt. På sju månader!  Och varifrån får vi tjejjer för oss att det är bra och viktigt att sköta om husållet? Från våra ömma föräldrar och då kanske främst från mödrarna? För att använda sig av en berömd floskel: Barn gör som föräldrar gör - inte som dom säger.

Hade Isa varit kille hade hon haft sin pappa som främsta manliga förebild och därmed mer gjort som han och inte som sin mamma. Nu är Isa tjej och jag börjar fundera på hur viktigt det kan vara att visa en mer nyanserad bild av hennes främsta kvinnliga förebild...  Kvotering, scheman och aktivt ställningstagande. Just idag känns det inte helt tokigt.

//Anna, kanske går och spikar i något istället för att stryka den där duken.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Du kan ju börja ditt korståg med att borra upp hyllorna som pappan ska göra i helgen.

2010-01-28 @ 12:44:36
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Anna

kanon! vi tar det när du kommit hem och kan ta hand om bebisen, strykningen, tvätten och matlagningen.

2010-01-28 @ 13:25:55
Postat av: unga faste

nää men Anna, vi gör ju faktiskt ingeting på dagarna dom jobbar ju faktiskt, vi har bara ledigt o skönt.....

2010-01-28 @ 15:12:14
Postat av: Patrik

Syrran, ja vet! Det är det som jag retar mig på. Ni har liksom ingen aning om hur jobbigt det är att sitta på en stol hela dagarna och maila och ringa!

2010-01-28 @ 15:39:37
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Fröken M

haha... man kanske skulle göra en liten revolt =)

2010-01-29 @ 17:30:21
URL: http://www.metrobloggen.se/michaelaj

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0