Varför är det så?

För er som känner mig kommer det knappast som en nyhet att jag ifrågasätter det mesta i tid och otid. Faktum är att det är nog det som folk stör sig mest på när det gäller min ödmjuka person. Varför jag är sådan lämnar jag åt andra att spekulera i men det är inte bara för att jävlas. Jag stör mig något ohyggligt på personer som säger sig ha allmängiltiga sanningar, då måste jag bara dit och peta. Folk får gärna tro och tycka saker och ting, det gör det hela mer intressant. Men om folk raljerar och utger sig för att besitta den enda sanningen, då måste jag bara hugga. Nycker i mode, tyckande om kultur och politiska dogmer är alla olika grunder till diskussioner som jag gärna tar. Några exempel som får mig att ticka igång:

- Det är finare att titta på en musikal än på en film.
- Det är finare att laga sin mat ifrån grunden.
- Det är finare att åka på en back- pack semester än en charter.
- Det är finare att köpa inredningsdetaljer i en lokal butik än på IKEA.
- Det är fult att titta på TV och framförallt att välja TVn framför tex en promenad.
- Man är en bättre människa om man röstar rött än blått, för då tänker man minsann på andra också.
- Mc Donalds är fult men den där Libanesiska syltan på hörnet är fint.
- Det är fint att ha pluggat men det är fult att använda det man har lärt sig till vardags.
- Det är fult att betala folk för att göra det som man själv kan göra.
- Det är fult att följa sit coms och dokusåpor men ändå kan  man alla namnen på karaktärerna.
- Man är bättre och vuxnare om man dricker öl än om man dricker cider.
- Det är finare att kunna allt om Kambodjas kultur än om USAs. Ännu fulare blir det om man föredrar USAs kultur.
- Det är finare med MAC än med PC.
- Det är finare att läsa böcker än tidningar.
- Det är fulare att ge sitt barn burkmat än att göra egen.
- Man skall inte tycka om tillsatser i mat trots att man inte vet varför de finns där.
- Rött vin är finare än vitt av någon annledning.
- Det är finare att läsa SvD än Expressen.

Ovan är bara några exempel på saker som jag gärna ifrågasätter. Vem har tolkningsföreträde på fint och fult? Varför kan man inte utan att få konstiga blickar säga att jag föredrar min Skogaholmslimpa framför The Voice morgonTV istället för havregrynsgröte till Svenskan? Varför är det så? Är det inte bara ett utslag av snobbism och elitism som är förankrat i en önskan om den man så gärna vill få andra att tro att man är?/ Patrik, vill gärna ha fler förslag




Kommentarer
Postat av: Stefan

Det är inte finare att dricka öl än cider. Man är bara lite mindre tjejjig.

2010-02-10 @ 16:21:35
Postat av: M

Men...SÄGER de verkligen att det är finare? Eller är det en tolkning man gör själv?

2010-02-10 @ 18:51:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0