Är min man bög?

Jag går omkring och söker den där söndagsbilagan med Malena Ivarssons spalt där hon svarar riktigt paltnackigt på en läsares funderingar. Jag skulle vilja återge hennes svar korrekt så att ni som läser ser att jag denna gång inte överdriver eller saltar någons uttalanden. Men nu får ni bara lita på mitt ord och kanske saltar jag lite bara för att jag numer hyser stort förakt mot denna kvinna.

Läsarens insändare såg ut ungefär såhär:

Jag är orolig för att min man kanske är bög. Han har nämligen nästan bara killkompisar och massor av sådana och han verkar hellre vilja umgås med dom än med mig. Även vårt sexliv är sämre nu jämfört med hur det var i början när vi träffades. Det känns som att han mer och mer förlorar intresset för mig till förmån för sina vänner.

Malenas svar såg ut ungefär såhär:

Man behöver absolut inte vara homosexuell för att man umgås mycket med sina vänner och bara har vänner av samma kön (so far so good) men du bör hellre vara uppmärksam på vad han har i cd-hyllan och i kylskåpet. Gay-killar lyssnar mycket på schlager och dricker hellre ett glas rosé än en öl. Så har han mer schlagerhits än country and western i sin skivsamling kanske du ska börja fundera på allvar.

???!!!!! eeeehhh, VA??! Sa hon verkligen så?? (hoppas jag nu er reaktion är)

För ja, detta var svaret i stort. Och om hon menade försöka sig på någon form av ironi eller sarkasm eller klapp på huvudet så misslyckades hon fatalt - det var svårt att tyda ens en smula "glimt i ögat" ur hennes svar.
Jag blir, på riktigt, förbannad. Här har en läsare skrivit in till en frågespalt och ett: gör man detta har man förmodligen ingen annan nära att tordas/vilja dryfta detta upplevda problem med. Läsaren verkar två: tydligen inte heller tordas/vilja fråga sin man om hur läget ligger och tre: oroar hon sig på riktigt över detta.

Så svarar en av sveriges mest kända sexologer på det mest fördomsfulla vis jag någonsin sett. Ja, sanning med modifikation. Nog finns det ännu fler fördomsfulla människor men inte såna som ska låtsas vara experter på området och som annars alltid drar till med svar som säger att man ska vara öppna och ärliga i förhållanden och att allting är okej så länge alla är med på det. Vilken sopa!

Jag får sitta och ondgöra mig och generalisera och fördöma t ex mammagrupper här i min blogg, det tycker jag faktiskt. För att jag är ganska tydlig med att titt och tätt förklara att det är just generaliseringar, jag sitter inte på några sanningar och det är mitt forum som jag skapat för att hävda mig själv. Jag saltar, överdriver och driver gärna med sociala konventioner och generella uppfattningar och tar även en skopa tillbakamelding då och då av folk som anser att jag är en idiot. Men om någon (gud förbjude) skulle få för sig att fråga, i verkliga livet, om någonting de tror sig veta att jag kan svara på och hjälpa dom med. Nog fan tänker jag en och två gånger innan jag sågar av grenen jag sitter på. Det gör inte Malena. Och det är inte okej att hon i kvällspress, i ett forum där hon ska ses som auktoritet och expert på ämnet, svarar såhär på insändarfrågor.

Jag blir ju dessutom lite orolig över Patrik. Tänk om Malena har rätt?? Men nu har jag kollat cd-hyllan. Hip hop och country väger över. Så jag kan vara lugn... Det där med cider och cosmopolitan då? Ja, men alla har vi väl några procent hit och dit?

//Anna, inte lika arg längre.




Kommentarer
Postat av: Elin

jag läste också den där frågan och svaret..sjukt.



duktig du är som tar dig till gymmet och tränar, jag skulle behöva, men det blir aldrig mer än en tanke.



och så kanske jag kan skicka viktor på talskola till isa, går det bra? :)

2009-11-13 @ 11:53:16
URL: http://elliinh.blogg.se/
Postat av: Anna

Viktor är hjärtligt välkommen! Det kan dock hända att han kommer hem med nyinlärda falsettrop även ;)

2009-11-13 @ 13:30:53
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0