Kausalkonnektion?

På Värmlandsnytt  lär man sig att kvinnor är bättre bilförare än män. Deta visar sig genom en undersökning där det framgår att män i större utsträckning än kvinnor begår trafikförseelser. Alltså är kvinnor bättre bilförare. Hur var det med kausaliteten i detta uttalande?

Om detta uttalande stämmer är det vi egentligen lärt oss detta:

Ju färre förseelser i trafiken du begår, desto bättre bilförare är du.

Detta innebär att jag är en fantastisk bilförare (det tycker jag iofs). Jag använder nämligen alltid bilbälte, håller allt som oftast hastigheten och överträder i stort sett aldrig trafikreglerna. Att jag sedan kraschat två bilar i singelolyckor och kört in med sidan i en ladugårdsvägg, backat in i en bil och alltid trycker ner kopplingen när jag bromsar gör mig alltså inte till sämre bilförare? Jag har prickfritt register ur trafikbrottshänsyn och jag är kvinna, men pröva gärna att försäkra en bil i mitt namn. Det kan bli dyrt.

//Anna, ska snart ut på vägarna igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0