Relevans!!



Det är tydligen en masa saker man inte får göra när man är gravid, man får inte röka inte dricka alkohol. Det är en uppsjö med saker man inte skall äta som kan störa fosteret på ett eller annat sätt. Det är också viktigt att inte stressa mm mm. Kort sagt sköt dig som en katolsk vegan i ett kloster för gör du inte det så har samhället (dvs ALLA andra som går dig nära) rätt att ifrågasätta din lämplighet som förälder. Det finns en uppsjö med med påtryckningsmedel som spelar på att DU är en DÅLIG förälder om du gör si eller så. Detta hjälps vi alla åt med att upprätthålla och det medför två ogynsamma effekter.

1: Den blivande mamman går runt och tvivlar på om hon är lämplig som människa överhuvudtaget om hon tillåter sig att slappna av lite för ett ögonblick och bara tänker på sig själv. Att mamman sen kanske mår bra av detta och att det i sin tur kanske är väldigt gynsammt för fostret är det ingen som tänker på.

2: Företagare som riktar sig mot föräldrar är inte sena att spela på den känsliga strängen då de har samhällets samvete med sig på sin sida. Köper du inte den dyraste blöjan med nanoteknik eller vällingen som är berikad med ditt eller datt så är du inte en bra förälder och då ska du må dåligt.

Jag uppmanar inte blivande föräldrar att knarka eller kröka ner sig, allt jag ber om är en gnutta relevans. En klok gumma i min närhet sa en sak som satte allt i perspektiv för mig.  I medelhavsländerna så dricker gravida sina glas vin som vanligt och de 100- tals miljoner som bor däromkring är inte mer efterblivna eller mer handikappade än vi häruppe i präktiga norden. Inte heller har vi som är födda för 20 år sedan mer inlärningssvårigheter eller störningar än vad ungarna av idag har. Och min mamma drack sig nog berusad både en och två gånger under sina graviditeter, utöver det så röktes det nog rätt friskt båda här och där på den tiden. Återigen, - Relevans/Patrik  

Kommentarer
Postat av: Anna

Men varför chansa?

Om man vet att vissa saker är skadliga för fostret,

så skulle iaf inte jag chansa...

Det finns ju tid för allt sånt sen.

Fast de e ju bara min åsikt.



Elin e febrig och har ont i halsen..

2008-11-19 @ 22:28:07
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Patrik

Jag håller helt med, MEN, jag menar att rädslan att "råka" göra något som är fel kan vara till större skada än själv handlingen.

2008-11-19 @ 23:17:51
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: mormor

Patrik, jag håller med dig! Det enda en blivande mamma bör försöka är att få så många små endorfiner som möjligt att dansa långdans kring fostret i magen. Med andra ord:tillåt dig att må så gott det bara går! Häri ingår att högaktningsfullt strunta i allt skvaller och skitsnack........

2008-11-20 @ 07:56:03
Postat av: J har blit pappa tidigare

Hej blivande föräldrar. Tycker det råder lite hysteri. När "vi" var gravida ringde försäkringsbolag och försökte skrämma upp frugan med allt möjligt. Bolag som sålde massa skit ringde om vitaminer o mineraler o tillsatser og slik dritt. Jag sattes under utredning ang mina alkohol vanor, nu dricker jag ju nästa aldrig så det bidde inget. På detta vis fortsatte det under hela graviditeten. Allt vi gjorde skärskådades på MVC, resulterade i att jag totalt höll käft och frugan körde med en "only need to know basis". Jag är född 1973 på den tiden åkte man bil utan säkerhets bälte, gravida rökte och drack. Forskningen går framåt. Om några år kommer nya rön. Orkar inte fästa för mycket vikt vi alla rön. Bara under 8 månaders graviditet kom order-kontra order rörande det mesta. Förövrigt är min dotter något så när ok, det är nog mer saker vi pajat sedan hon föddes än innan når hon fanns i magen. //J

2008-11-20 @ 08:30:08
Postat av: Tväråna

Ni är ju sunda nog att göra vad som är rätt för just er. Sen att gå omkring och oroa sig för sitt barn, det kommer nog tyvärr vara ett konstant tillstånd från nu och fram till döden. Det hindrar inte att man kan må bra samtidigt! :)

2008-11-20 @ 10:34:56
URL: http://tvaeraana.blogg.se/
Postat av: P`s lillasyster

Men orka bry sig om vad andra anser och har kommit fram till, man gör väl inget man inte själv vill, och de man vet är skadligt för en själv såsom alkohol och cigg t ex kan man ju välja att låta bli då det antagligen inte är bra för fostret heller !?

shit vad du hittar saker o störa dig på nu för tiden...

2008-11-20 @ 11:49:16
Postat av: Patrik

Jag har mycket fritid helt enkelt...

2008-11-20 @ 11:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0