Eller "Gå dig smal"...

Istället för en nyttig promenad sitter jag och läser i en hälsotidning om en ny diet. Då känner jag mig nästan lika nyttig som om jag hade motionerat. I alla fall... Den här nya (och REVOLUTIONERANDE) dieten kallas "V-dieten" och är framtagen av en forskare (såklart) som heter Barbara J Rolls. V-et i V-deten står för Volumetrics och dieten går ut på (var nu uppmärksamma!!) att man ska få i sig så få kalorier som möjligt per tugga. Och att man fyller ut målen med volym men inte så mycket kalorier så att man därigenom blir mätt och tillfredsställd men inte får i sig så mycket kalorier och energi. Så går man ner i vikt. 

Hänger ni med?? Riktigt nytänkande tycker jag!! Hejja Barbara...

Men nu kommer vi till det mest revolutionerande. Vi måste ju ha ett index att räkna på såklart, så att vi kan hålla koll på hur många kalorier det finns på tallriken... Håll i er nu för jag tänker avslöja hur Barbara tagit fram (forskat och forskat har hon gjort på detta, kom ihåg det) indexet för V-dieten:

Slå upp i en kaloritabell eller kolla på varans förpackning hur många kalorier den innehåller per 100 gram. Dividera sedan denna siffra med 100. Då får du fram EnergiDensiteten (ED) i livsmedlet. ED är alltså det mått Barbara vill att vi ska räkna på när vi använder oss av V-dieten.

Till sist. Det svåraste av allt:

Ju högre ED en vara har, desto mindre bör du ta av den.
Ju lägre ED en vara har, desto mer kan du äta av den.

Fantastiskt!! Nu ska jag pröva denna helt revolutionerande diet som förefaller vara den enda i sitt slag!!! Och vilken grej att kunna räkna ut sådär klurigt, med hjälp av ED, hur mycket energi som finns i våra livsmedel.
Tusen, tusen tack till hälsotidningen "Må Bra" som upplyste mig om denna NYA diet och dessutom ägnade 4 helsidor till att beskriva den och visa menytips. Min enda fråga är varför menytipsen visar på hur många kilokalorier varje portion innehåller. Körde vi inte på ED nu??

//Anna, upplyst.


Kommentarer
Postat av: Fröken M

Haha... det är ju helt sanslöst ! Fortsätter nog hellre att äta mindre och promenera mer. Det har funkat hittills =)

2009-07-29 @ 20:51:29
URL: http://www.metrobloggen.se/michaelaj
Postat av: Fingal

Haha! Underbart skrivet! Såg löpet på tidningarna och försökte googla mej till vad det var för något. Ditt inlägg gör mej säker på att jag inte har missat ett skit :) hahaha! Revolutionerande... jag skrattar på mej.

2009-09-07 @ 10:38:48
URL: http://fingal.bloggsida.se
Postat av: aaaa

hej:) jag googlade på ed dieten och hamnade på din blogg, jag håller på skriver en uppsats om olika dieter, och jag undrar om följande : gick det bra för dig att hålla denna diet? och hur påvärkade det din kropp? dålig, bra? vad e för och nackdelar med denna diet? (om du bortser från att det tex är jobbigt att räkna ut eller sånt, jag vill ha mer bättre svar som tex "jag fick massa finnar, min mens blev utesluten eller jag fick andra biverkningar=

2009-11-17 @ 14:16:12
URL: http://stocklyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0