Nääää, men jag är inte sjuk... Sjuk? Jag? Nope.


Jag är alltså inte sjuk.

För det var ju inte därför jag fick gå in smittoskyddsvägen? Och det var ju inte därför jag sökte vård? Och det var ju inte därför provtagerskorna och läkaren mötte mig i fulländade smittoskyddsmunderingar med svetsmasker och sopsäckar? Och det var väl inte därför jag hade feber båda gångerna dom tog tempen? Och det var vällan inte så att det var därför jag däckade i frossa på britsen med min bebis? Och inte var det väl så att det var därför dom hittade spår av smitta i blodprovet?

Näpp.

För dom hittade inget konstigt i halsprovet, ingen rodnad i halsen och dom vita blodkropparna såg tydligen ut som dom skulle. Jag kunde för all del ringa själv imorgon och kolla upp om svininfluensaprovet gett utslag. Och om mitt tillstånd förvärrades kunde jag alltid ringa rådgivningen så att rådgivningen återigen kan uppmana mig att söka vår på vårdcentralen.

Varför jag sökte hjälp? Ja, det var ju den lilla detaljen med en veckas skyhög feber och ett så skräpigt allmäntillstånd att jag börjar oroa mig för hur jag sköter om dottern. Nå, det skulle säkert gå över snart tröstade doktorn och under tiden jag satt och ammade skrev hon ut en receptbelagd hostmedicin som, när jag hämtade den på apoteket, visade sig vara mig obruklig då man inte bör ta den när man ammar. Så skickade hon ut mig bakvägen med ett leende och ett "Vi skickar ju såklart en räkning på det här".

Jag klagar inte gärna på sjukvården i Sverige, då jag anser att vi har en hyfsat bra standard där man får snabb betjäning och bra bemötanden. Men det finns ju alltid undantag.

//Anna, hemkommen från det där undantaget.

Kommentarer
Postat av: Anna

Va skönt att det inte var nåt fel då ;-P



Nu får ni faktiskt ta och KRYA på er!!

2009-09-16 @ 20:26:10
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Anonym

Var det bara en snabbsänka (CRP) de tog? När Albin hade ett ganska elakt förkylningsvirus förra sommaren, var hans snabbsänka över 120. Han gjorde en lungröntgen med den var negativ, så han blev inlagd på infektionskliniken. Där kunde dom efter några dagar konstatera att det "bara" var ett vanligt förkylningsvirus... Det är annars vanligt att VC ger penicillin när CRP ligger runt 50 eller över.

2009-09-16 @ 22:08:33
Postat av: Anonym

Just det ja... om nu ditt CRP är högt, borde du få gå dit imorgon igen för att kontrollera om CRP har sjunkit (om den gör det så är infektionen på väg bort)

2009-09-16 @ 22:14:11
Postat av: Anna

Jag vet inte vad dom tog för prover egentligen, jag yrade mest men nu skiter jag högaktningsfullt i det här och ser till att bli frisk i stället. Jag gissar att vi också "bara" har ett elakt förkylningsvirus (om det nu inte är svinis) och då måste det ju finnas ett slut snart!



Anna: Tack! Det ska vi se till nu.

2009-09-16 @ 22:17:41
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Annika

Fy det lät som att ni kände er väldigt osedda, och även fast ni inte har svininfluensan så ska man ju bli "sedd" inom vården. Vi hade nog inte haft så bra vård i Sverige idag om ingen ställde krav på den, så det tycker jag du gör rätt i att göra. Krya på er, hoppas det går mot bättre tider för er och det snabbt!

2009-09-16 @ 22:36:41
URL: http://wilanand.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0