Jag är lite bättre för att jag inte kan det där

Då måste jag börja med pluggandet, ligger som sagt galet efter i spanskan. Igår satt jag på föreläsningen och skrev av det som föreläsaren skrev på tavlan. Men det var helt onödigt för jag fattade inte alls vad jag skrev. En massa regler om en massa ord som jag inte kan. Jag gillar inte såna här ämnen har jag kommit fram till, ämmen som innebär att man skall "köpa" att det är på ett visst vis och gärna med några undantag. Det finns absoluta sanningar som att 1+1=2, sådant skall man bara veta men är det kunskap? Jo det är det väl men en apa kan lära sig kausalitet och en hund kan lära sig att vissa saker skall se ut på vissa sätt, dvs sk sanningar. Men kräver det inte mer utav någon som själv kan dra egna slutsater och som dessutom kan förmedla dem och förädla dem? Är det inte modigare att gå utanför det som anses vara sant och bygga på eller förkasta något som andra håller för sant?

Båda typerna av kunskap behövs, det inser jag med men jag tycker nog att det kräver mer av någon för att dra egna slutsater än vad det gör av någon som rapar formler eller gramatiska regler som denne har pluggat in. Nu kan det ju vara så att jag tycker det bara för att jag är mer av den fria tänkaren men jag kan å andra sidan försvara den åsikten med egna ord./Patrik, skall plugga...snart.

Kommentarer
Postat av: Anna

Nu ska jag berätta en skrämmande sak, när jag läste företagsekonomi fick jag lära mig att 1+1=3...?!?

Jaa, vet, kommer inte ihåg hur nu, men det blev det.

Hemskt va, inte ens addition är var det var förr...

2009-09-30 @ 15:44:04
URL: http://ionlywish.blogg.se/
Postat av: M

Men kan du inte bara uppfinna ett helt eget spanskt språk? Fritt tänkt och helt utanför konventionerna? (Vad jag ville säga är att det där du säger om kunskap kanske beror lite på kunskapsobjektets beskaffenhet?)

2009-09-30 @ 16:47:59
Postat av: Patrik

Nää och jag lär aldrig lära mig alla regler och undantag heller. Jag kan dem inte ens på svenska. Det fria tänkande för en annan sorts kunskap, den typen som skapas i ögonblicket den yttras eller omvandlas till handling. Den typ av kunskap som förstås i sitt kontext alternativt utav de få invigda i en diskussion. Språk och mattematik är rigida så till vida att de är konstanter med absoluta sanningar.

2009-09-30 @ 18:44:38
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0