Jag vill oxå ha en ICA-butik

Nyheterna rapporterar om hur de tio största ICA-butikerna i Sverige gör sig miljoner och åter miljoner i vinst för tillfället. De anställda och deras fack rasar. Detta för att butikernas stora vinster inte märks av i deras plånböcker. De får samma avtalsenliga lönehöjning som vanligt (alltså inte alltför mycket) och inte ett öre mer.

Jag förstår hur dom tänker. Lite jävligt att jobba och slita för skitlöner när man vet att företaget man jobbar för går med storvinst efter storvinst. MEN.......

Hur ser det ut om vi vänder på resonemanget? Är de anställda villiga att gå med på lönesäkningar om ICA-butiken de jobbar i skulle backa ett år? De anställda har LAS och fackförbundet till hjälp om något går orätt till i nedskärningar vid dåliga tider, då ska de skyddas. Men det blir liv i luckan så fort en egenföretagare cashar in stålars på löpande band och endast följer sina anställningsavtal och inte mer.

De stora ICA-handlarna är privatpersoner som riskerat och investerat en hel del i sina affärer och är smarta nog att teckna bra anställningsavtal med sina anställda. Deras anställda riskerar sina jobb om de missköter sig efter avtalet. Ägarna riskerar hela sin investering. Varför ska de måsta dela med sig av sina storvinster när dom själva kämpat, investerat och riskerat sina besparingar just för att det förhoppningsvis ska gå jävligt bra?

Nu är jag inte helt insatt och har som vanligt inte alla fakta på bordet men nog tycker jag att det är lite bittert och väl avundsjukt och ensidigt att resonera på det där viset. "Går det bra för min chef så får han minsann dela med sig av kakan men om det går dåligt så är det minsann inte mitt fel och jag ska inte behöva drabbas."

Skärpning. Eller varför inte starta en egen ICA Maxi?

//Anna, tyvärr utan ICA-butik.

Kommentarer
Postat av: Anna

Eftersom ingen kommenterar det här så känner jag mig manad.

Alltså, tycker bara inte att när det är dax för att förhandla om dom där avtalen så ska dom FAAN inte komma och säga att det inte finns utrymme för löneförhöjningar!

//Simpel anställd, som vet hur det går till i avtalstider...

2009-10-03 @ 09:14:15
URL: http://ionlywish.blogg.se/
Postat av: Anna

Finns det hos dom anställda och facket utrymme för lönesänkningar om det går dåligt? Det finns privata ägare till företag som backar vissa år men jag är inte helt säker på att dom anställda går med på lönesänkningar dom åren. Jag är också simpel anställd men man får skilja på vad som sticker i ögonen och vad som är relevant att begära när man skrivit under ett avtal.

2009-10-03 @ 13:08:30
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Ampel

http://www.ica-historien.se/Handelserna/Strategival/Roland-Fahlin-berattar-Sa-startade-partnersamtalen-mellan-ICA-och-Ahold/



Kan vara så att detta har med saken och de stora pengarna att göra.. många ica handlare som vart miljonärer över en natt då...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0