ROSENGÅRD BRINNER!!! (igen)

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Jag förstår inte på djupet problematiken i Rosengård. Jag fattar att det där med mosken endast var ett symptom på en underliggande problematik som gissningsvis i sin tur är grundat i en känsla av social exkludering samt margenalisering. Ergo, de vanliga problemen man kan vänta sig när man för samman för många individer som inte tillhör normen i samhället, och som inte är förfördelade bör tilläggas. Den vanliga miljonprogramsproblematiken mao, inget nytt under solen.
     Men i Rosegård är det något som skiljer sig åt ifrån tex Rinkeby och motsvarande, där "jobbar" dom på ett lite annourlunda sätt. Där kastar man sten på allt från brandmän till parkarbetare, inte bara på vakter och poliser som är kutym i liknande situationer. Då har vi symptomen (våld), samt skillnader (våld mot alla och inte vissa) mot liknande förorter klara för oss.
     Vän av ordning kan då fråga sig vad beror det här på? Men jag tänker hoppa över den diskussionen och hoppa rätt på den som jag anser vara lite mer intressant, nämligen. - Vad vill dom uppnå med att stena brandmän som kommer för att släcka de bostadshus som de själva bor i? Vad är deras agenda med att stena vägarbetarna som kommer för att fylla i deras potthål? Vad vill dom säga med stenen i huvudet på parkarbetaren som skottar snö på deras trottoaren? Här går jag bet, jag tror iof inte att dom har någon uttalad agenda, jag tror att dom få (för jag tror dom är få som syns och hörs mest) som härjar blir upphetsade av att se sin förort på TV.
     Vad dom missar är att dom sänker sig själva, det folket i tex Rinkeby har fattad men som Rosengårdianerna helt har missat är att deras hemadress oavkortat avspeglas i hur dom blir bemötta i övriga samhället. Det kan vara i sitt CV eller sociala kontakter av olika slag, där förlorar dom, och jag tror dom gör det stort. För hur smart kan man vara om man kastar sten på den personen som försöker släcka det hus man bor i? Till och med i krig så är i stor utsträckning räddningsarbetare och andra "icke" kombatanter fredade, men inte i Ronsegård. Här sågar vi stolt av den gren vi sitter på och sen ler vi i TV och säger att ingen bryr sig?
     Nää jag tror dom har lite att lära av de förorter som nu har börjat tvätta bort sitt dåliga rykte utan att för den sakens skull ge upp sin särställning som kulturellt berikad./Patrik, inte så impad.    

Kommentarer
Postat av: Anna

Skönt att någon annan för den här debatten vidare, känns så tugnt annars för mig att alltid göra dom här inläggen ;-P



Jag tycker helt enkelt att alla dom som håller på så här, inte har alla "fåren i hagen" om man får säga så.

2009-03-21 @ 08:28:17
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Anna

Vart tog inlägget med mobilerna vägen..???

2009-03-21 @ 09:09:58
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Patrik

There is no I in team....

2009-03-21 @ 09:47:55
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0