Ska börja knarka

I detta fantastiska land så kan man tjäna pengar på brott. Detta stör mig då jag själv försöker vara den gode medborgaren. Det värsta är att de som fifflar med TV-avgiften eller kanske råkar göra ett avdrag för mycket på skatten är de som förlorar tvåfalt. Så här tänker jag: De förlorar å de måste börja betala, och de förlorar då de straffas. Däremot om du är kriminell på riktigt, alltså som på TV. Då kan du om du har otur få krypa in, men efter det, eller i vissa fall under tiden du sitter inne så kan du göra stora pengar. För heter du Tomas Qvik, Tony Olsson eller Liam Norberg så kommer pengarna innan du har sonat ditt brott. Men skall man inte glömma och gå vidare då brotten är sonade? Ska inte Paulo Roberto och Sanna Bråding mm mm få lyckas då det har avtjänat sina straff? Jo visst skall dem det, det jag vänder mig emot är att de tjänar pengar på det de gjorde då de var kriminella. Att Liam skriver och berättar om hur landet låg när han var down and diryt och därigenom tjänar stora pengar på att han har gjort folk illa är FEL. Det är fel moraliskt och etiskt. Det är något i deras storys som kittlar, I get i't, men borde vi inte låta oss kittlas på andra sätt? Borde vi inte unisont sluta upp med att skapa idoler med beteenden som vi inte vill se eller råka ut för? Kan vi förvänta oss att ungdommar inte sneglar på Paulo och säger - jag vill bli som han, känd! Om vi låter dem slå mynt av sin brottsliga karriär. Jag tycker att det är fel och jag tycker att de borde stävjas, men folket får vad folket ber om och så länge vi hyllar dessa ideal så blir jag inte förvånad varje gång en ny Mia Törnblad dyker upp med en helhetslösning eller en story om det hårda livet i den undre världen. /Patrik, funderar på knakret så man kan brejka någon gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0