Inget hot mot demokratin

MEN, riktigt bra är det väl inte heller.

Jag tänker på Piratpartiets framgång i EU- valet. Flertalet är de gånger ett missnöjesparti har blommat upp ur en för tillfälligt het fråga. Lika många är de gånger då folk efter ett tag har insett att det var en chimär. Att de fick mandat i EU må vara hänt, men vad händer i riksdagsvalet nästa år? Liksom SD som i bästa fall också kan ses som ett missnöjesparti så ställer de till det så till vida att de går in och tar röster ifrån partier som har ett holistiskt förhållningsätt till politiken. Att ha en begränsad agenda medför indirekt att det blir ett bäst före datum på sin egen verksamhet. Jag skulle inte vilja säga att PP utgör ett hot mot demokratin, vilket jag läste någonstans, snarare tvärt om. Deras resultat sätter fingret på något som en del av medborgarna bevisligen tycker ät viktigt. Detta kan verka som en ögonöppnare på de etablerade partierna om vad som är på tapeten. Det jag oroar mig för är den där entrepenör- andan som ger missnöjespartierna "drag under galocherna". För de var väl så Ny Demokrati sa? De kom in på den politiska scenen och tog sin in i riksdagen på en gång. Väl där så sådde de splitt och spelade ut de etablerade partierna mot varandra, allt för att röra om i grytan så mycket som möjligt. Bytte till sig uppgörelser och sålde sina röster mot uppmärksammhet i olika politiska utspel. Att de sedan åkte ut nästkommande val är väl just bara ett tecken på att missnöjet hos befolkningen svänger och vad som är på tapeten idag är old news i morgon.

Det enda missnöjesparti som har hållit sig kvar i riksdag är Miljöpartiet. Ett enfrågaparti som var tvungna att mogna då de fick mandat, denna mognad var deras enda chans att hålla sig kvar över 4% spärren. Tyvärr lyckades dem och nu har de varit lite av en joker i två dencenium. Frågan är hur mycket av vår miljöpolitik som vi kan tacka dem för, jag tror att vi hade varit långt framskridna (i förhållande till många andra) i miljöfrågor även utan dem. Dock kan de ha verkat som en förändringsagent, men eftersom folkets vilja till miljöförbättrande politik bevisligen fanns så hade det nog vart en fråga om tid./Patrik, morgontrött.

Kommentarer
Postat av: BB

Missnöjet hittar alltid nån väg, vanligen lite random. Men hellre PP än nazisterna säger jag.

2009-06-11 @ 06:43:53
Postat av: Patrik

Jag håller med dig om nazister och pirater. Men det jag menade var att missnöjespartier sabbar mer än vad det fixar, och att vi aldrig tycks lära oss!

2009-06-11 @ 10:50:35
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0