Frågestund

Patrik har funderat på det här väldigt länge och vi kan inte utröna något vettigt svar. Således vänder vi oss till läsarna:

Det här med ålar... Vi har hört att alla ålar föds i en del av Atlanten som heter Sargassohavet. Den ska ligga någonstans i mellanamerika. Och sedan återvänder alla vuxna ålar dit för att lägga sina ägg osv. Men under tiden?? Hur hamnar åljäkeln i sjöar eller åar? Alla världens vattendrag hänger väl inte ihop eller? Missade jag en stor delav geografilektionerna i så fall? Då måste jag be Ammi (min geografilärare på högstadiet som tvingade oss att skriva av ALLT hon skrev på witeboardtavlan (svarta tavlan för er äldre) till våra anteckningar och fatta hur stor en whiteboardtavla är. Dessutom skrev hon med väldigt liten text) om ursäkt för då missade jag det.

Berätta för oss, upplys oss. Vi sitter bara inomhus och häckar fortfarande för det är för varmt för människor som bara levt i sex dagar att orka ta sig ut med två, fortfarande lite skakiga, sexdagarsföräldrar.

//Anna, på gränsen till uttråkad.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Saragossohavet stämmer väl, sen är dom förmodligen inplanterad de som finns här i sverige... Ring Jan han vet!!

2009-06-28 @ 11:43:24
Postat av: Anna

Men hur ska vuxenålen ta sig tillbaks till Sargasso i så fall? Verkar krångligt det där jobbet med att frakta ål fram och tillbaks. Bra betalt?

2009-06-28 @ 11:47:04
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Anonym

hmm, sas, ryanair, sj, taxi??

2009-06-28 @ 12:00:48
Postat av: Elton

len föds i Sargassohavet och färdas som yngel i 3 år med Golfströmmen till våra (svenska) breddgrader, där de blir glasålar. De tar sig upp i insjöarna och lever där i 20 år, för att sedan förvandlas till blankålar. Strax innan de återvänder till Saragassohavet förändras deras matsmältningssystem så att de inte längre kan uppta någon näring via maten. Hela vägen tillbaka lever de endast på sina fettreserver. Väl i Saragassohavet leker de och dör sedan. (wikipedia)

2009-06-28 @ 12:37:27
Postat av: Patrik

Tack Elton, men min fundering är: I insjöar och sånt så finns det ju ål. Jag har då aldrig hört eller sett ål i skogen på väg mot haven, eller får dem fötter? Inte heller har jag hört om "ålvandringar" och sånt. Jag anser inte mysteriet vara löst.

2009-06-28 @ 14:21:01
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0