Det här med att rösta alltså...

Lite varstans hör jag höga röster som uppmanar mig att gå och rösta. Lite varstans läser jag bloggar som uppmanar till att man borde rösta. Samma höga röster och skarpa pennor menar samtidigt att dom inte är speciellt insatta, om ens alls. Dom vet alltså inte vad dom ska rösta på eller varför man ska rösta. Annat än att man ska och borde bry sig då. För det är var mans plikt. Engagerar man sig inte, har man inget att komma med.

Så långt är jag nästan benägen att hålla med. Eller jag var förut iallafall. Jag förstår att "vi", "folket", kommer att påverkas av utgången i de flesta val, på ett eller annat sätt. Men, jag blir nästan lite anti...

Förlorar man helt rätten till en åsikt enkomt för att man inte engagerar sig och går och röstar?
Får man inte, utifrån den vetskap och kunskap man besitter i just sitt utgångsläge, yttra sig i politiska frågor som inverkar på ens liv om man inte röstat?
Är det verkligen ens "förbannade plikt och skyldighet" att bry sig och engagera sig i politiken och därmed ta ställning och gå och rösta?
Är det inte snarare ens rättighet som det ser ut i Sverige idag?
Varför ska vi alltid vara så protestantiska och hunsande och skuldbenägna så att varje gång vi finner att vi har en rättighet så gör vi om det till vår skyldighet?

Jag tänkte gå och rösta idag. Med argumentet; Jag kan inte så mycket, jag är inte så insatt men jag måste rösta annars har jag fasen inget att säga till om sedan heller.
Sen tänkte jag om. Och tänkte att, det har jag visst det. Jag har fortfarande min rättighet att yttra mina åsikter och försöka påverka såväl Sverige och Europa med de politiska medel jag kan. Oavsett om jag röstat tidigare eller inte.

Och jag tänker inte skuldtynga mina axlar för att jag inte röstar idag. För jag har inte en susning om vad det handlar om. Känner jag ett behov av att påverka får jag ta reda på det.

//Anna, allt annat än obrydd.

Kommentarer
Postat av: Jamilla

Självklart ska du rösta. Du ska rösta på Zaida Catalán för Miljöpartiet. Hon är bra!

2009-06-07 @ 17:28:06
URL: http://jamilllas.blogg.se/
Postat av: Anna

Jaha. ja, men då så. Då är det väl bäst att jag går me´samma??



2009-06-07 @ 17:40:13
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag trodde faktiskt att det var bror som skrev det här inlägget, ända tills jag läst klart och såg att det var du. Scary, ni e typ samma person.....



Jag har röstat och jag har läst på olika valsidor, det ÄR svårt att förstå vad alla vill därför får man gå på något som man tycker är viktigt. Jag tycker att man SKA rösta. Men jag antar att du visste det ;-)

2009-06-07 @ 18:42:09
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Anna

Hehe. Hoppas vi kommer vara lika överrens om barnuppfostran jag och bror din ;)



Jo, jag tänkte mest såhär:

Jag utnyttjer härmed min demokratiska rättighet och väljer att inte rösta. Likväl som alla som går och röstar och sätter sig in i valet gör detsamma.

2009-06-07 @ 20:13:30
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0