Den där utlovade förlossningsanekdoten...

...följer här. Så känsliga läsare varnas då eftersom det förekommer inslag av vaginala och rektala oegentligheter och i vår familj vet vi skillnaden på "rumpa" och "rumpa" om man säger så.

Om ni någon gång haft barndomsvänner vars föräldrar är läkare eller barnmorskor och kompisen i fråga ringer till sin förälder på arbetstid för att fråga någonting, kanske ni funderat vad man kan tänkas störa dom i? Eller?? Kanske man mest tänker att svarar man i telefonen som läkare sitter man nog på sitt kontor och plitar i journaler eller så har man glass- och kaffepaus? Eller så har ni inte funderat så mycket över det helt enkelt. Jag vet bara att jag själv hade en kompis vars mamma jobbade på sjukhuset och ibland när vi skulle ringa henne på arbetstid så funderade jag på vad hon gjorde.

Nu vet jag...

Efter en förlossning kan man "brista" lite i underlivet, det är mer regel än undantag för vaginala förlossningar, speciellt om man är förstaföderska. Det här var en lite skräckartad tanke som jag inte var helt bekväm med. jag hade dessutom hört att man kunde spricka i analen vilket inte kändes helt trevligt och jag var, som sagt, lite skraj inför detta fenomen.

När mina krystvärkar var som värst (under loppet av två (2)!! timmar!!) så sa min barnmorska att "nu när du känner ett riktigt tryck i rumpan så krystar du på".  Jag och Patrik stannade upp i all förtvivlan och ångest och det var första gången på ett dygn som jag log på riktigt när Patrik frågade; "När du nu säger "rumpan"... menar du vaginan eller analen?? För ni är faktiskt ganska otydliga på den punkten". Vi fick våra svar och inom några minuter kom Isabel till världen och stals ut av barnläkaren med medföljande nybliven pappa.

Jag låg kvar ensam med mina barnmorskor och undersköterska och min förlösande ängel (barnmorskan som förklarat var rumpan satt) sa åt mig att jag hade brustit lite, inte alls mycket men eftersom hon var jättedålig på syslöjd så skulle en läkare få sy istället. Sagt och gjort, läkaren kom in igen och satte sig vid min fotända för att tråckla. Hon sa att det kommer gå snabbt eftersom det var så lite men hon ville ha det ordentligt gjort och samtidigt visa barnmorskan med betyg underkänt i syslöjd hur man gjorde om det var ok? I det tillståndet bryr man sig inte speciellt så det var det visst, jag fick leka med lustgasen under tiden.

Läkaren inleder med att säga att hon vill föra upp två fingrar i rektum på mig för att kunna komma åt bättre när hon syr så det gör hon under djupa lustgasinandningar från min sida. Den andra handen använder hon till att tråckla och bedöva och gräva i slidan helt enkelt, lagomt osexigt kan jag väl tycka. När hon håller låda som värst ringer hennes telefon och hon ber barnmorskan svara så att det inte är ett larm någonstans. "Det är din dotter" hör jag i lustgasdimman. "Anna, är det okej om jag tar det här?" undrar läkaren och jag fnittrar "javisst".

Där sitter alltså hon, med ena handen i "framrumpan" och den andra i "bakrumpan" och blodar och bajsar ner sig samtidigt som barnmorskan trycker luren mot hennes öra och jag hör "jaa, kommer ni hem direkt från stallet då? Hmmm, Klaras mamma kan skjusta då? Ja. Det blir köttfärssås och spaghetti."

Nu vet jag vad en läkare kan tänkas pyssla med när hennes elvaåriga dotter ringer för att fråga om efteraktiviteter från skolan samt vad det blir till middag. Lagomt soft och laid back läkare faktiskt.


//Anna, snyggt ihopbroderad ändå.

Kommentarer
Postat av: Marit "maran" Solblad

Hahaha.. klockren beskrivning av en bisarr händelse. Grattis till den lilla! =)

2009-06-25 @ 13:38:26
URL: http://vi-foto.blogspot.com/
Postat av: Magnus W

Patrik, nu vet jag inte vad som utspelar sig strax efter att denna bild togs, men jag känner ändå att det kan vara på sin plats att informera om att amningen vanligen är den nyblivna moderns uppgift. Den nyblivne fadern brukar få stå på ett visst avstånd och beundra fenomenet och invänta sin tur att få leka med mjölkförpackningarna. Hoppas att det här var till någon hjälp. Ring gärna annars så ska jag försöka förklara lite tydligare.

2009-06-25 @ 22:45:39
Postat av: Patrik

Maran: Tack!! Hon är fab!



Magnus: Du som är förhöjd i vishet har ju givetvis rätt i sak men fel ändå. Jag dolde mina tuttar för kameran då min blyghet förbjuder mig att visa mig på ett sådant sätt.

2009-06-25 @ 22:53:42
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Magnus W

Tack Patrik, nu känner jag mig lite lugnare. Blev lite orolig där ett tag och valde att ta det säkra före det osäkra. Nu har jag förvissat mig om att du kommer att bli en bra fader! Du har väl redan börjat lära flickebarnet sunda kristna värderingar förstår jag?

2009-06-26 @ 00:40:24
Postat av: Anna

Va bra att du blev snyggt ihopbroderad,

mig sydde dom fel...



Fast det har gått bra ändå, om du förstår vad jag menar ;-P

2009-06-26 @ 09:13:43
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: beda

känns rätt skönt att jag slapp det där..

lever det undre livet bra nu?

2009-06-26 @ 10:55:55
Postat av: Anna

Lite rädd var jag att det skulle bli ett diskussionsforum om mitt underliv ;) Jag mår utmärkt och allting fungerar som det ska. Mer ingående detaljer eller bilder sköter vi via mail i så fall =D

2009-06-26 @ 11:27:10
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0