BVC-följetongen

Idag var vi nästan först på plats. Nästan... En tre, fyra "Tabhitor" före oss och Patrik höjde spontant (inte ens elakt) på ögonbrynen när första mamman som kände igen en annan ur sin mammagrupp höjde rösten i falsett och började jämförelsetävlingen av barn och barnvagnar. Jag tröstade honom med att det var tio resor softare än sist.

Ja, som vanligt jämfördes och paralellpratades det och samtalar lattemammorna faktiskt om något allmänt så är det skrämmande ofta hur fattigt man har det som småbarnsförälder och hur dåligt försäkringskassan jobbar och hur lite pengar man får ut på sin föräldrapenning och hur dyr dagisavgifterna är osv...

Jag brinner upp.

Lyssna nu:

Sverige är ett FANTASTISKT land där vi har privilegiet att få ta del av en helt makabert bra föräldraförsäkring. Man får 80% av sin SGI för få gå hemma och spendera tid med sitt barn!!! Dessutom har man valmöjligheten att jobba deltid eller spara dagar (alltså dra ut på ledigheten). Samtidigt har man juridiska rättigheter som säger att man har kvar sitt jobb efter ledigheten, med fast anställning och full lön som följt löneutvecklingen. Vidare får man barnbidrag helt automatiskt varje månad, bara för att man fött barn, direkt från staten, utan att behöva göra nånting. Och det viktigaste av allt: Man får spendera MASSOR med tid med sitt barn och barnet får full tillgång till föräldern/föräldrarna. Dom som inte tjänat pengar har ändå ett skydd i försäkringen och lyfter ett minimibelopp per dag från försäkringen. Man får alltså pengar för att vara hemma med sitt barn, oavsett vem man är.

Jämför gärna med andra länders föräldraförsäkringar. I England skrattar arbetsgivare de anställda i ansiktet om de prövar ta ut sina 13 veckors obetald ledighet som de har rätt till under barnets fem första levnadsår (jag reserverar mig lite för sanningshalten i detta påstående iofs eftersom det är googlat och jag inte har säkra källor, kanhända det ändrats, hoppas det). Poängen är iallafall att man innan man börjar klaga på försäkringskassan och föräldrapenningen bör ta hänsyn till åtminstone två saker:

Ett: Tänk efter vad du får innan du öppnar truten.

Två: Köp förihelvete inte en vagn för 10-15 000 om du inte har råd!!!!!



//Anna, trött på Tabhitorna.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Asså, jag brukar inte kommentera frun, men...amen!

2009-07-14 @ 12:02:30
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Fröken M

Den filmen är så fantastiskt clean så det är inte sant. Finns en anledning till att jag nästan tittat sönder min mia & klara box på dvd =)

2009-07-14 @ 18:36:32
URL: http://www.metrobloggen.se/michaelaj

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0