Back to C - town
Nu har vi avnjutit en riktig måltid iaf, den första på länge och det var njutbart. Pastagratäng is the shit. Vidare har vi avhandlat BARN (som vanligt), ätstörningar samt universitetens vetenskapliga avstamp. Denna diskussion hade sin början i ett illa formulerat uttalande som jag yppade i bilen. Jag kan ha sagt något om att sjuksköterskor och lärare inte har något på de högre lärosäterna att göra då det är rena yrkesutbildningar. Detta tog sån fart på min fru att hon inte tystnade förrens hon kom ut från toaletten hemma hos sin arma mor. Sen kan man diskutera om alla yrkesutildningar borde slängas ut från universiteten eller inte, det är inget jag tycker givetvis utan bara något som är värt att diskuteras om man har det narturvetenskapliga kunskapsidealet som grund för universitetens berättigande. Hur som, kul var det och vi lyckades köra igenom Karlskoga utan att notera stan i fråga.
Vi har haft en rätt hektisk vila i storstan där vi effektivt har avverkat fika på fika och tillslut så hade vi bara min ungerska reservkamrat (förlåt Moni) kvar och när hon var avverkad så var det ju bara att sticka från stan. Nu stundar en kväll på Plaza där vi givetvis kommer att önska Dörning Queen av pianisten då detta skänker oss stor glädje/Patrik
Jaha, så ni tog en genväg via Värmland ;-P
Och jag är helt med dim fru när det gäller lärarutb. osv. Dom hör hemma på univeritetet!
Fast det visst du nog redan att jag tyckte.
Hmmmflfff!
Som vanligt då så får jag be er att läsa HELA inlägget. Då förstår ni kanske att JAG inte heller tycker att dessa utbildningar skall slängas ut. MEN utifrån det kunskapsperspektiv som jag nämnde så har de inget där att göra.
Skönt att läsa att Patrik inte kan sluta få igång finna samtalsämnen bara för att få igång ALLA.
HIHIHIHI
P.S
Ni är välkommna till skogen imorgon, det är väldigt kallt -18 när jag åkte till träsket (Sthlm).
Utifrån ett naturvetenskapligt kunskapsperspektiv så har lärarutbildningar hemskt mycket att göra på universiteten, och sjuksköterskeutbildningar än mer. Hur (om?) personalvetenskapen passar in i ovan nämnda kunskapsperspektiv får vi diskutera vidare vid tillfälle.
UPPDATERA LITE DÅÅÅÅ!!!!!
Har ni ett liv, eller???
Eftersom ni inte har tid att blogga.. ;-P
Älsta sis: Där tar du fel, Syftar universiteten till att föra forskning och kunnande framåt så betyder det att man skall kunna doktorera i ämnena man studerar. Detta görs (vad jag vet) inte inom ramen för lärarutbildningen alt sjuksköterskeutbildningen då dessa endast är till för att producera yrkeskunniga individer. Traditionellt och historiskt sett så har filosofin en grundläggande ställning inom universitetsvärlden och långt senare adderades andra perspektiv på vad som bör husera inom universitetens väggar och inte. En av dessa perspektiv som kom att få stor betydelse under 1900 talet är det som kallas för positivismen. Detta vetenskapliga synsätt har sin grund i naturvetenskapen och utgörs av ett ramverk som skapades utav den sk "wienerkretsen" under 1920- talet. Det är ur deras perspektiv som jag tittade på dessa sk yrkesutbildningar och därav resonerade kring om de har sitt berättigande eller inte på universiteten. Det är av samma anledning som andra mer abstrakta utbildningar har och bör ha tillträde till universiteten. Som jag sa tidigare, detta är inte min åsikt bara ett tankeexperiment som jag inte får hål på med logikens hjälp.