Wermland, I´m ready...

...igen.
Fattas bara att lära Patrik språket ordentligt. Fröken Andersén hade så fint gjort iordning en lista på värmländska uttryck man gjort sig av med någonstans på vägen. Nu är det bara att ta tillbaks dom igen!





Värmländsk ordförståelse:

 blåbbär = blåbär

Dotera= Dottern

Dyngi= Smutsig

Feschli= Finkänslig

Fôggel= Fågel

Glinnt = Jättehalt

Gerräj = Ge dig!

Grunnôr = Funderar

Haasärämärä? = Hur är det med dig?

Härta= Hälften

Jämt = Bara

Klôvi = Klantig

Knô = Knuffas, trängas

Knôvllit = Krångligt

Sinni = Arg

Sludit = Konstigt

Stri = Prata

Tôlôr = Pratar

Tölit = Tråkigt

Vrinsur = Jättearg

Åävlann = Ödemark

Öschöl = Slöseri

--------------------------

Hon missade dock:

Môlter=Hjortron

Ittna=Ingenting

Höfför?=Varför?

Tôcka dyng=Vilken otur/skit

-----------------------------

Annars kan han bara säga "dansband" och "dä ä rolit". Och det klarar man sig inte helt på. Pluggar han dessa glosor torde han få bli fullvärdig medborgare i Värmland i sinom tid. Jag hoppas att mitt medborgarskap står sig fortfarande, det känns som om jag blivit något förnorrländskad under mina sex år häruppe. Vi får väl se.
//Anna


Kommentarer
Postat av: Patrik

Min utmaning ligger nu i att hitta ett samtalsämne där alla dessa ord ingår..

2009-02-21 @ 00:21:38
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Tväråna

"Töcka dyng" kombineras med fördel med den välkända s.k. "Bopping-dansen". Be Anna visa.

2009-02-21 @ 11:05:43
URL: http://tvaeraana.blogg.se/
Postat av: Stefan

Han kan säga "ståndsmässigt" och "formidabelt" också utan att skämmas.

2009-02-21 @ 12:45:43
Postat av: Anna

Stefan, Det är ett orostecken i sig...

2009-02-21 @ 12:51:26
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Oskar

Môlter är lite av en personlig favorit (ordet dåra)

2009-02-21 @ 16:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0