But you don't really care for music do you

 Angående Pirate bay rättegången:

Musikjättarna är rädda för att bli av med sina inkomster i kulisserna står artisterna och hoppas i det tysta. Dom vågar inte riktigt sticka ut hakan, dom är ju trots allt konstnärer som gör sin musik av alla de rätta skälen, dvs inte för pengarna. Reversera förloppet går inte, att göra tekniken ogjord fungerar liksom inte riktigt. Nu kan man dela filer som man gör och då kommer man att fortsätta att göra det, att lagstiftarna är emot det och att det inte tillåts kommer inte att få det att sluta. Lika lite som att folk inte jobbbar svart för att det är olagligt. Det finns en moraltröskel inför varje brott som skall begås och den tröskeln är inte hög nog ställt i relation till vinsten som fildelarna anser sig göra i och med sina handlingar. Fatalistiskt men sant, om dom som nu står åtalade döms så kommer nästa sajt upp redan veckan efter och när dom döms så nästa och nästa. Det är inte så att jag är för brott, jag laddar inte ner själv ens. Det jag försöker komma åt här är att ibland så slackar lagstiftarna efter tekniken och då uppstår det situationer där befolkningen under en övergångsperiod beter sig på i lagstiftarnas ögon ett brottsligt sätt.     

Är det inte synd om artisterna som förlorar pengar då? Är det inte synd om musikjättarna som blöder pengar?

Två bra frågor och i det första fallet så tror jag att det gäller att vara flexibel. Jag tror att musiker inte längre bara kan syssla med musik, eller det kan dom nog men dom som gör det kommer aldrig att bli riktigt stora/rika eller breda. Det jag tror är att musiker måste bli entrepenörer. Hip hopparna är bra exempel på det här, dom ligger i framkant och använder bara sin musik och sitt kändisskap för att nå ut till sina målgrupper med klädmärken, alkoläsker och parfymer. Dom flesta av mogulerna där har fotbollslag och vissa engagerar sig politiskt, musiken är en kanal som profilerar dom inför sin publik/kundgrupp. Musikjättarna då? Nja som alla livskraftiga företag så handlar det väl om anpassning. Ett företag som tror sig agera i ett vaccum är ett kortlivat företag. Omvärldskoll och fingertoppskänsla är ledord för en organisation som sysslar med ungdomskultur och konst. Darwinism när den är som bäst helt enkelt./Patrik




Kommentarer
Postat av: Anna

Jag orkar ju inte ens läsa det här inlägget, alldeles för långt och alldeles för lite text. Ändra textstorleken!!!

Jag e faktiskt gammal...

2009-02-18 @ 17:13:34
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: M

Hallelu-ja!

2009-02-18 @ 17:55:37
Postat av: Patrik

Fan va du är vass svärmor, du tog den på en gång!

2009-02-18 @ 21:37:17
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0