Om man inte kan göra såhär?

Det går en skitbra reklam på tv:n just nu. En tjej som berättar om hur det är på lunchen, när man sitter ett gäng polare och undrar hur gammal Obama egentligen är. Eller när frågan, på en festlig tillställning , kommer upp om när ABBA egentligen slog igenom. Då kan man, upplyser den käcka tjejen, sms:a orden "ABBA" eller "OBAMA" till ett visst nummer och så får man se vad som händer. Fantastiskt coolt. Och för att komma ihåg numret till sms tjänsten kan man lägga ett mindre populärt flicknamn på minnet så att man lättare kommer ihåg vert man skall vända sig med alla frågor.

Jag och Patrik tyckte att det verkade som en helball idé! Och varför inte ta den här tjänsten ett steg längre?? Man skulle kunna ha en slags internettjänst, kanske någon form av sökmotor, där man bara kan skriva in ord och så kommer resultatet upp från alla sidor på internet som innehåller information eller koppling till detta ord. Tjänsten skulle dessutom (till skillnad från sms-tjänsten) kunna vara gratis, alltså man betalar för sin internetuppkoppling fast själva sökfunktionen ingår i priset? Man kunde kanske kalla tjänsten för Google eller nåt, jag vet inte...

Vidare skulle man kunna skapa en slags "informationsbank" där man samlar information om allt möjligt i hela världen och alla kan vara med och tillföra information. Den skulle kunna heta något i stil med Wikipedia eller så...

Nå, det är väl en futuristisk tanke kanske och det verkar väldigt svårt att genomföra. Men jag ska prova den där betaltjänsten via sms. Om jag nu bara kunde komma ihåg namnet på den där tjejen........

//Anna, i framtidstankar

Kommentarer
Postat av: Marcus Larsson

Såna där svindyra tjänster skrämmer mig verkligen.. Jag använder wikipedia i mobilen sjukt ofta (wapedia) och det kostar typ ingenting. Trist att folk ska vara så oupplysta...

2009-08-05 @ 15:12:43
Postat av: Tesse

Kanhända att det var en norrlänning som kläckte idèn till denna nytänkande sms-tjänst??? Eller vad tror du?

2009-08-05 @ 18:34:11
Postat av: Anna

Det är precis vad jag tror!! Om det inte var en alldeles överintelligent Stockholmare. En Värmlänning tror jag definitivt inte på iallafall.

2009-08-05 @ 19:38:12
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0