Doktorns ordination

För er som ser på daytime tv är programmet "the dr´s" förmodligen ingen nyhet. Det är ett fruktansvärt program som nästan är lika sexistiskt som Tyra Banks show (vad nu det säger er oinvigda? Men då får ni vl titta på skiten eller helt enkelt stå ut med att lita på mitt ord).

Idag var det inte bara sexistiskt på det sedvanliga gamla viset utan även helt fördömande och nedlåtande. Idag stängde jag av tv:n (hos grannen) tretton minuter in i programmet då doktorerna hunnit avverka åldersproblematik (var, som kvinna, smal innan 40 och lite rund efter 40 så kommer männen fortfarande vilja ha dig och inte lämna dig för andra, snyggare), inåtvända bröstvårtor (operera dig, det är fult! Att det sen kan störa amning är ett mindre problem) och slutligen det som fick mig att slå av för denna gång:

En kvinna som hade fått sin dödsdom efter ett cancerbesked och för sina sista slantar hade en enda dröm att uppfylla - hon ville operera sig så att hon såg ut som Demi Moore.

Doktorerna fördömde henne och tyckte att hon larvade sig och att hon var snygg som hon var och borde hitta någon livskvalité sista delen av sitt liv istället för att uppfylla en fjantig dröm att se ut som en kändis. Det var dysmorfofobi och hon borde söka hjälp.

Samma doktorer som vill operera oss så vi ser yngre ut - för det är viktigt.
Samma doktorer som ser ner på osunda människor och erbjuder dom bypassoperationer för att få bukt med sina viktproblem.
Dessa doktorer såg ingen poäng i att uppfylla en knasig dröm i slutskedet av ett liv.

Så skönt att det inte bara är storebrorsamhället, de fackliga representanterna på arbetsplatserna och mammagrupperna som bestämmer rätt och fel åt oss. Jag älskar att även tv-doktorerna har sådan makt. Bestäm över mitt liv, o du store tv-doktor, ty jag vet icket vart annars det bär. Det ger liksom lite mer nyans åt tillvaron, eller?

//Anna, går och lägger sig igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0