Den bistra sanningen

Är att jag är heldum när det gäller matte, jag klarade med nöd och näppe A- kursen på Komvux så detta är ett rop på hjälp. Jag har ett mattematiskt problem av teoretisk karraktär, ponera att vi har två städer, vi kan kalla dem Karlstad och Stockholm för enkelhetens skull. Den ena staden erbjuder ett antal (är det det som är X?) olika jobb och den andra ett annat antal lediga jobb. De båda städerna har olika antal medborgare (är detta då Y?), för att räkna ut i vilken stad där sannlikheten är störst att få ett jobb gör man då...! ? jaa hur då? För att kunna göra en mer exakt beräkning så antar jag att man skulle behöva arbetslösheten i repektive städer men den har jag nu inte så det skiter vi i.

Karlstad: 
Lediga jobb: 81
Antal invånare:  58,544

Stockholm:
Lediga jobb: 2078
Antal invånare: 125,2020

Siffrorna kommer ifrån AF samt SCB (befolkningsmängd 31/12- 2005). Beräkningen kommer att bli lite sned då jag söker jobb i hela Värmland samt i så fall i hela Stockholms län. De lediga jobben i respektive område är följande: 

Värmaland: 172 st

Stockholm: 3215 st   

Nu väntar jag bara på att ni kloka läsare skall lösa detta åt mig så jag slipper söka några jobb i onödan./Patrik, på jobbet.

Kommentarer
Postat av: Hon som börjar tycka att det var väl ett jävla tjat

Sök de jobb du vill ha. Du tycks ju faktiskt ha en alldeles fantastisk fru som flyttar med vart än du vill bo. Sök på båda orter och skit lite grann i sannolikhetsläran, för det är trots allt bara sannolikhetslära och har inget med reella faktorer att göra.

2009-08-11 @ 09:53:50
Postat av: Patrik

Å du anonyma, jag har en helt fantastisk fru. Men hon är liksom jag helt obegåvad i räknandets konst.

2009-08-11 @ 10:51:17
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Stefan

Nu har du pressenterat din teoretiska bakgrund, men var är empirin? 64

2009-08-11 @ 17:19:46
Postat av: Älsta Sis

Dina siffror ger 20% större chans t jobb i Stockholm än i Karlstad, medges, men 357 jobb på 144839 pers i Uppsala ger hela 78% större chans här! Så gissa vart ni borde flytta?

2009-08-11 @ 18:15:41
Postat av: Patrik

Mailn: Asså, nää jag kan inte det här med matte juh. Tell me!!

2009-08-11 @ 19:47:11
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0