Appropå chokladbollar...

Jag snabbzappade (mellan våra fyra kanaler, jag har minsann hört att det inte bara räcker med TV. Man ska uppenbarligen ha minst femtio kanaler för att vara något oxå. *suck*) på TV:n igår och fastnade framför "Carin 21.30". Ett program som tar upp vitt blandade ämnen, med en programledare som jag inte tål. Så jag stannade för att irritera mig lite över henne. Programmet handlade igår om språk och författaren Jonas Hassen Khemiri var inbjuden för att prata bland annat om sin debutroman.

Så, appropå negerbollar. Han totalsågade ProgramledarCarin på ett så snyggt sätt så jag blev alldeles rörd. Och kära Carin blev alldeles upprörd. Hon hade nämligen ställt fram ett fat med dessa godsaker vars namn är så omdebbaterat och frågat Jonas vad han tyckte att man skulle kalla godiset på fatet. Han själv använde ju det så laddade ordet "neger" i sin roman minsann. Jonas ansåg mest att diskussionen blev missriktad då den handlade om vad man skulle kalla, eller inte kalla, godiset på fatet och försökte förklara att diskussionen snarare borde handlat om varför man ens behövde uttrycka sig på ett sådant sätt när man vet att man kränker andra människor.

ProgramledarCarin vägrade släppa fatet med bollar på bordet och log stelt och högrött mot sin gäst. Väldigt underhållande.

Vart jag står i ämnet? Jag tycker man kan säga nåt annat än "negerboll" faktiskt.
Annars kan det gå som för en man jag känner till. Han blev förmanad av sin fru att INTE beställa en "negerboll" av den mörkhyade mannen bakom cafédisken. Så mycket som han övade och grubblade och vred och vände på det där innan han kom fram. Så när det blev hans tur sa han:

-Hej. Jag vill ha en sån där chokladboll med negersocker tack.
Ridå.

Nu ska jag jobba lite också. //Anna

Kommentarer
Postat av: Anonym

yes skidat! nydala ska vara bra..men jag bor ju vid gamlia så dte duger kalas fint för mig!finns ju ävenn nått vid carlshem. får passa på så länge man bor här upppe!

2008-11-27 @ 11:13:20
URL: http://leeilas.blogg.se/
Postat av: P´s Lillasyster

D heter negerboll!! men vi kan ju argumentera om de nästa gång ni vågar er hit : )

2008-11-28 @ 10:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0