Det här med julen igen då...

Jag menar verkligen inte att trampa andra på tårna vad gäller julfirandet i alla dess former och skepnader. Uppenbarligen var detta ett minst lika känsligt ämne som barnuppfostran. Jag anser bara att det är en hel del onödig hysteri och stress involverat i julen och firandet av denna.
Redan idag har jag fått ha några diskussioner gällande jul, julfirande och julklappar.

Jag vill poängtera, å det grövsta, att jag verkligen respekterar och acepterar att människor vill ha julklappar i drivor, mat för hela kompanier, röda tomtar, pynt och godis i uppsjöar. Det kan vara hur mysigt som helst. De fluffiga Disneyjularna på TV:n verkar underbara. MEN... Jag vill inte ha det. Därmed inte sagt att jag är en julhatare, att jag inte firar julen på något sätt alls, att jag är extremistiskt anti jul. Jag vill bara slippa kraven, stressen och hysterin som jag i 15-16 år upplevde.
Jag ser själv att det lyser igenom lite hur jag föraktar vissa typer av julfirande. Dock är det viktigt för mig att åter igen anmärka att jag INTE föraktar någon människa eller deras åsikt.

Problematiken är inte bara att åsikter går isär. Den gäller även samvetet hos människor som så gärna vill leva upp till press och krav men inte har en möjlighet. Deras jular förstörs. Det kan handla om ekonomi, om självbilder eller om sociala konventioner och konstallationer. Poängen är att jag vill att alla ska få känna sig bekväma i traditioner vi firar. Men det är inte fred på jorden heller. Tyvärr.

Feel free att argumentera eller tycka. Och God jul.

//Anna

Kommentarer
Postat av: Jonas S

Jag har inte tyckt julen har varit speciellt kul de sista 10 åren (eller rent av mer).... mest pga all stress, men även det att jag ogillar krimskrams o för mycket julpynt.



Har dock väldigt positiva minnen från julen när jag var barn. Och detta år, så börjar jag se samma positiva förväntan inför julen på mina barn. Det är inte enbart tack vare (eller pga -- hur man nu ser det) julklapparna som gör barnen förväntansfulla, utan snarare ritualerna och traditionerna runt julen. När jag säger ritualerna och traditionerna, så menar jag de som vi själva skapar i den nya familjen...



Som sagt, alla har sina åsikter... och de får ändras med tiden. God Jul på er ;-)



2008-12-03 @ 00:05:42
Postat av: P´s lillasyster

om alla höll med er i den här bloggen så skulle de inte va nå kul juh... och jag måste oftast tycka tvärtom, fast med er tycker jag oftast tvärtom på riktigt!! : ) de e ju jättekul!! utan att jag tycker att ni e galna såklart, som sagt alla har rätt o tycka vad dom vill!! + att jag bidrog med ett helt nytt blogginlägg till er : )

Varsågod ;)

2008-12-03 @ 09:09:10
Postat av: Anna

Haha. Ja, jag vet. Och ja, det verkar visst som om vi har nåt att prata om iallafall ;). Jag lovar att fortsätta vara den konstiga julhataren om ni fortsätter kommentera inlägg och bidra till uppslag på inlägg till bloggen.



2008-12-03 @ 10:07:44
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tror jag ska köpa Britneys nya skiva till dig. I know you like i smyg. God jul pårä!

2008-12-03 @ 13:32:49
URL: http://cirkusannaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0